Ľubomír Jaško je publicista, autor politických komentárov a knižných recenzií. Prispieva do veľkých slovenských a českých médií. Politici a iní verejne činní ľudia, o ktorých je komentároch reč, ich občas nesú ťažko. V čom spočíva práca publicistu a aké nástrahy so sebou prináša? Aj to sú témy, ktoré v epizóde rozoberáme.
Ľuba Jaška sme si do LiptovCastu pozvali najmä preto, pretože svoju plodnú publicistickú kariéru rozvíja stovky kilometrov od udalostí, ktoré vo svojich úvahách pravidelne hodnotí. Už viac než 14 rokov prispieva do portálu Aktuality.sk pravidelnými komentármi a tzv. Kockou, týždenným súhrnom politických udalostí.
Ľubo, na internete je pomerne zložité objaviť jednotnú a predovšetkým trefnú definíciu slova „publicista“. Čo pre teba tento termín znamená?
Publicista je zhruba to isté ako novinár, avšak cítiť tam jemný odtieň vo význame. Kým novinár je ten, ktorý pobehuje za nervóznymi politikmi a snaží sa od nich dostať konkrétne vyjadrenie, tak publicista je novinár, ktorý je kdesi v „závetrí“, snaží sa pozerať na veci viac z odstupu, menej aktuálne, nie však nezaujímavo. V ideálnom prípade vnáša do vlastných postrehov osobné postoje, vzdelanie, rozhľad.
Ty si publicistiku študoval. Od školskej teórie k reálnej praxi je nutné etablovať sa.
K médiám som mal blízko od mladosti. Už v detstve som pripravoval vlastný časopis, neskôr som spolupracoval na výrobe univerzitného časopisu. Po vysokoškolskom štúdiu som absolvoval Vyššiu odbornú školu publicistiky v Prahe.
Po niekoľkých bežných úvahách a glosách pre portál SME som si všimol, že na webe Aktuality.sk, ktorý už v tom čase začal byť už dôležitý, prispieva jediný autor, Lukáš Krivošík. Mal som dojem, že je to pŕliš málo. Napísal som obyčajný mail šéfredaktorovi a jeho odpoveď bola kladná. Bolo to v novembri 2009, od vtedy píšem pre Aktuality.
Publicistika je žáner, ktorý je pomerne ťažké zvládnuť už od počiatkov tvorivého písania. Akú radu by si dal človeku, ktorý chce, rovnako ako ty, tvoriť kvalitné publicistické texty?
Ak ide o bežné spravodajstvo, človek sa musí naučiť strihať, pracovať s mikrofónom, mať slušnú zásobu drzosti a vytrvalosti. Keď hovoríme o publicistike, tak si myslím, že najdôležitejšími vlastnosťami sú osobná zrelosť, zadefinované postoje k veciam, ktoré sa dejú okolo nás. Tie mať podložené argumentmi, množstvom prečítanej literatúry a toto všetko musí byť sprevádzané pokorou voči veciam, ktoré sa dejú. Aby človek nemal pocit, že veci zmení alebo ovládne. Správny publicista sprevádza čitateľov na ich ceste za poznaním.
Pozrite si celý rozhovor v epizóde LiptovCastu